SZÖVEGTÁR - Forgách András: A hírnévről

„az ember hiába, ha megszeret valakit, még akkor is, ha már egyáltalán nem szereti, még mindig valami szeretethez hasonló fájdalom kínozza” Forgách András: Zehuze
Forgách Péter

Forgách András: Aki nincs / 39. A hírnévről

Amikor a kolostorát már kezdték úgy emlegetni, hogy Chan Chu kolostora, Chan Chu fogta magát és útra kelt. Soha többé nem tért oda vissza, de ahány helyen megfordult, ahány helyen fölbukkanni látták, valamit rögtön elneveztek róla. Elég volt megérintenie egy tárgyat, elég volt valamit hosszabban szemlélnie. Chan Chu szenvedett.
– Én olyan hiú vagyok – mondta valakinek, aki egy darabon elkísérte az útján –, hogy szeretném az emlékemet is kitörölni a világból, de félek, hogy annak még a helyét is úgy neveznék: „Chan Chu kitörölt emléke”, és ebbe még a halálom után is belebetegednék.
Az útitársa hallgatott. Később mindenhol csak úgy nevezték: Chan Chu útitársa (aki hallgatott).

*

Forgách András 1952-ben született Budapesten. Az ELTE Bölcsészkarán 1976-ban diplomázott történelem-filozófia szakon, diplomamunkájátt James Joyce és a filozófia nyelvi fordulata címmel írta. Attól kezdve különbözo színházaknál volt dramaturg, egészen 1984-ig, amikor szellemi szabadfoglalkozású lett. Azóta írásból, fordításból, rajzolásból él.
Négy könyvet publikált: Két dráma (Cserépfalvi) Valami Figaro-féle alak (esszék, Jelenkor), Aki nincs (regény, Magvető), Gonosz siker (esszék, Magvető). Ismertebb színművei: A pincér, Vitellius, Mandulák, Játékos, A szűz, a hulla, a püspök és a kések; forgatókönyvei: Románc, Árnyék a havon, Hosszú alkony. Grafikai munkákat, illusztrációkat is közöl. A tevékenységét kísérő fontosabb elismerések: Kritikusok díja, Szép Ernő díj, Jászai Mari díj, Szinnyei Júlia díj.


Eddigi szövegtár linkek

Erdély Miklós: Törvényszerűségek

Erdély Miklós
A Möbius-felületek a természetben igen ritkák, így többnyire poétikus, tisztán szellemi alkotások, melyekben magának a tudatnak az elve manifesztálódik. E ténynek jelentősége abban áll, hogy az autonóm, a tapasztalattól független szellemi világban pusztán játékos kombinációk révén nemcsak új, de az érzékelhetőknél egyszerűbb elvek is megszülethetnek.

Salvador Dalí naplójából

Salvador Dalí
Nehéz akár fél óráig is fenntartani a világ feszült figyelmét. Nekem ez húsz évig sikerült, és mindennap. Az volt a jelszavam, hogy „beszéljenek csak Dalíról, az se baj, ha jót mondanak róla.” Elértem, hogy az újságok húsz éven keresztül érthetetlenebbnél érthetetlenebb híreket küldjenek szét a világba.

Roland Barthes A studiumról és a punktumról (részlet)

Roland Barthes
(…) Az első elem nyilvánvalóan térbeli, a képmező fogalomkörébe tartozik. Ezt elég könnyen érzékelem, ismereteim és műveltségem függvényében. Ez a képmező lehet többé-kevésbé stilizált, többé-kevésbé sikerült aszerint, hogy mennyire ügyes vagy szerencsés a fényképész, de mindig valami tipikus információt hordoz;